Folklig ordkonst

Det brinner en eld

Det brinner en eld, det brinner en eld,
den brinner i tusen tankar.
Nu ska jag genom elden gå,
och med min käresta dansa.
Vänd dig om, tag mig i famn,
dansa med mig än en gång.
Vänd dig om, tag mig i famn,
dansa med mig mera

Grötrim

Denna gröten är kokad i gryta å inte i strumpa.
Du vore en bra räv, bara du hade rumpa.

Bakvänt tal

Gå upp pojkar sola är 6 och klockan är långt ut på åkern
Jag tjärade märren och betslade kärran
Stek hästen och sela sillen!
Vi körde in sju lass regn innan höet kom.
Jag regnade och det sprang

Sanning och lögn

Det är så länge sedan att det är lögn
Gudskelov att lögn finns, för tänk om allt vore sant

Korv, kryddor och dynga

Solen är bra till mycket, men den duger inte att göra korv av
En kort korv går ej att böja

Lycka och olycka

Vi tycker inte om att bli uppätna med tesked
Den som har otur bryter fingret i rumpan

Konster, knep och färdigheter

Den som kan kittla sig själv, kan skratta när han vill
Med tålamod kan man äta träpäron
Tålamod övervinner surkål

About Therese

The most awesome girl in the world!

Posted on 20 August, 2010, in Allmänt. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

