Marcus Birro

Jag har haft en Marcus Birro-eftermiddag. Kollat på gamla klipp på YouTube, läst lite i hans böcker “Att leva och dö som Joe Strummer” och “43 dikter”. Han höll ett tal under Kristdemokraternas kommun- och landstingsdagar 2010 som finns upplagt på YouTube. Har sett det klippet ett flertal gånger. Jag har fastnat för hur han förklarar vad folklighet är för honom. Jag tycker att det var så bra sagt, att jag skrev ned det. Se nedan.

Jag har flera av hans böcker (7 st för att vara exakt). En bok som jag inte har som jag verkligen vill ha är hans senaste; Pappatexter. Så den önskar jag mig i present/julklapp. Så, nu vet ni det.

För mig är folklighet någonting riktigt vackert.
För mig handlar folkligheten inte nödvändigtvis bara om att degradera
människor
 till tanter från skåne gymnastikbyxor som köper billig
duschtvål lastvagnsvis
 i Ullared. Och som visar upp sina långa kvitton
mot en Kanal5-stapel.
 Det är inte folklighet för mig.

Folklighet för mig är en tisdagsmorgon med matkassarna genom ösregnet
när 
man möter någon på vägen till jobbet och den ena personen man ser
blinkar med ena
 ögat och man tänker; Åh! Vardagen är ju fantastisk.

Det är vad folklighet för mig

Att äntligen få komma till den insikten om att man är en bland alla andra.
Att få vakna en lördagsmorgon nykter och ställa sig med en kopp kaffe
och titta ut på torget och se tanterna där ställa ut sina äpplebord
så man kan köpa en påse äpplen för 15 kronor styck. Och man dricker
sin kaffe och klappar sin katt och tar sin älskade son i famnen och så
tänker man det ju är fantastiskt. Eller tar rulltrappan ner till Clas Ohlson,
det är också ett märkligt folknöje. Jag har varit på Clas Ohlson, i
studiesyfte.
Jag åkte ner med Jonna en lördag vid halv ett. Redan vid
rulltrappan ner tänkte jag;
 säg det inte, säg det inte, säg det inte.

Och så kom jag ner, jag kunde inte låta bli.
Det kom som en kärlekskyss på tungan.
Men du Jonna, de har ju allt här.

———

Vi kommer alla bära våra hjärtan i våra kupade händer.
Det är vår styrka och det är vår svaghet.

About Therese

The most awesome girl in the world!

Posted on 28 November, 2011, in Allmänt and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

